Wymiana młodzieży w Gimnazjum im. Franciszka Skaryny w Wilnie – marzec 2019r.

W dniach 3-7 marca uczestnicy międzynarodowego projektu Erasmus+ „Mniejszości narodowe – bogactwem Europy” odwiedzili wileńskie gimnazjum im. Franciszka Skoryny. Przedstawiciele wszystkich szkół zapoznali się ze stolicą Litwy, Wilnem, odwiedzili Zamek w Trokach, Miedniki, uczestniczyli w Jarmarku Kaziukas i Festiwalu Mardi Gras, gdzie delektowali się naleśnikami i innymi przysmakami. Uczniowie mieli okazję wykazać się wiedzą w konkursie wiedzy o zamkach Wielkiego Księstwa Litewskiego. Uczniowie naszej szkoły zajęli II miejsce. Uczestnicy projektu zwiedzili imponujący Pałac Władców, następnego dnia zapoznali się z ekspozycjami i walorami muzealnymi Litewskiego Muzeum Narodowego. W drodze powrotnej do domu wszyscy uczestnicy projektu zwiedzili zamek w Miednikach.

W niedzielę 3 marca wczesnym rankiem spotkaliśmy się z uczestnikami projektu z Gimnazjum z Dodatkową Nauką Języka Białoruskiego w Hajnówce, którzy wspólnie uczestniczą w projekcie Erasmus+. Wyruszyliśmy do Wilna. Wileńscy uczestnicy projektu pokazali nam centrum Wilna, gdzie wzięliśmy udział w jarmarku Kaziuki. Tam mieliśmy okazję spróbować tradycyjnych potraw, posłuchać muzyki na żywo i kupić pamiątki. Po powrocie do hotelu poznaliśmy uczestników z innych szkół. Po obiedzie w hotelu rozstaliśmy się, część z nas zamieszkała w domach rodzin wileńskich.

4 marca po śniadaniu odbyło się oficjalne spotkanie w Gimnazjum im. Franciszka Skoryny. Wszystkich uczestników projektu przywitała dyrektor szkoły p. Diana Stachnovič i nauczycielka szkoły koordynującej projekt p. Anna Chomczuk z Hajnówki. Uczestnikom wręczono ekologiczne torby oraz sportowe bluzy z logo projektu. Później wszyscy uczestnicy projektu wzięli udział w warsztatach twórczych, w czasie których uczyliśmy się obróbki gliny, oraz ręcznego robienia lalek. Szkoła Wileńska co roku organizuje wewnętrzny kiermasz Kaziuki, podczas którego uczniowie sprzedają swoje słodycze i zebrane pieniądze przekazują na cele charytatywne, my również wzięliśmy udział w jarmarku i sprzedawaliśmy nasze produkty, a zebrane środki przekaliśmy na cele charytatywne. Tego samego dnia zwiedziliśmy centrum Wilna, Stare Miasto i zapoznaliśmy się z historycznymi miejscami. Wieczorem w restauracji „Belmontas” zjedliśmy tradycyjne litewskie dania.

5 marca rozpoczęliśmy udziałem w quize o zamkach Wielkiego Księstwa Litewskiego, zorganizowanym przez Wileńskie Gimnazjum im. Franciszka Skoryny we współpracy z Ambasadą Republiki Białoruś w Wilnie. Zajęliśmy 2 miejsce. Po quizie odbyła się uroczystość Mardi Gras w wileńskim gimnazjum . Popołudnie spędziliśmy w XV -wiecznym zamku w Trokach. Po krótkiej lekcji historii udaliśmy się do lokalnej restauracji, gdzie delektowaliśmy się karaimskimi kibinami.

6 marca uczyliśmy się tańców ludowych i śpiewaliśmy pieśni białoruskie i litewskie, których uczyła nas Walentyna, nauczycielka muzyki z gimnazjum wileńskiego. Po śpiewach i tańcowaniu zwiedziliśmy Pałac Władców Litewskich, zbudowany na ruinach dawnego Wileńskiego Zamku Dolnego. Po zjedzeniu pysznego obiadu w Restauracji Senatorskiej udaliśmy się do Litewskiego Muzeum Narodowego. Wieczorem bawiliśmy się w kręgielni.

7 marca po raz ostatni spotkaliśmy się w szkole w Wilnie, gdzie odbyło się oficjalne pożegnanie. Gospodarze spotkania wręczyli wszystkim uczestnikom prezenty i pożegnali się ciepłymi i szczerymi słowami. Po pożegnaniu wszyscy razem odwiedziliśmy zamek w Miednikach i udaliśmy się do domu. Nikt nie chciał się rozstawać, bo był to sensownie spędzony czas, a ciepłe wspomnienia pozostaną jeszcze przez długi czas.